zaterdag 2 juni 2018

Rozenjurkje

Ik heb de smaak weer te pakken, ben volop bezig met patronen te tekenen. Samen met behulp van mijn vriendin Renate, die me ontzettend goed heeft geholpen om de juiste maten op te nemen. Ik heb me verdiept in de workshops van Suzy Furrer ze geeft les uit haar boek 'Building patterns', ik heb een abonnement via Craftsy Unlimed afgesloten, daar kun je o.a. de klassen van haar volgen. Ze legt het lesmateriaal goed uit en doet voor wat je moet doen, hoe je aanpassingen kunt maken...ideaal als je net als ik visueel bent ingesteld. (Je kunt overigens ook je eigen grondpatronen die je via een andere methode hebt getekend gebruiken...)
Ik heb een aantal 'slopers' (grondpatronen) getekend, die als basis dienen voor o.a. jurkjes.....
Inmiddels heb ik via die methode van Suzy eerst een aantal proefmodellen van  ongebleekte katoen gemaakt, om te kijken of er aanpassingen nodig waren, je maakt dan een nauwsluitend model dat je precies moet passen. Ik had een paar aanpassingen nodig, daar heeft Renate mee geholpen om dat helemaal na te lopen.
Enfin als de maten kloppen, kun je aan de slag....ik heb mijn 'slopers' op stucloperkarton uitgewerkt, zodat je die makkelijk kunt gebruiken als mallen.

Via pinterest ga ik vaak op zoek naar leukje jurkjes, ik kijk dan of ik ze kan tekenen, een andere manier is kijken naar werktekeningen van patronen...zo kon ik bv niet meer aan het patroon V1303 van Kay Unger komen, omdat het out of print was....
Het gerimpelde deel heb ik laten vervallen, want dat past niet bij het stofje dat ik uitgekozen had....een super mooie rozenprint die ik bij Van Goolstoffen heb gekocht. Dit patroon was mijn inspiratie voor mijn rozenjurkje. Ik heb het patroon uitgewerkt via mijn grondpatroon van een bodice t/m de lage heup, deze is verlengd tot een jurk.


Wat ik heel belangrijk vind bij het maken van een jurk...dat zijn de voorbereidingen, zoals het beplakken van de belegdelen, vormband strijken in de hals en armsgaten. Tevens staat mijn strijkijzer continu aan, als ik aan het naaien ben, elk naadje wordt gestreken.
Voor de hoeken, waar ik moet beginnen en eindigen, maak ik een klein gaatje met een stofpriem, deze 'schuift' de vezels een stukje opzij, maar maakt de stof niet kapot, ik vind dit ideaal om te gebruiken, ik steek dan een speld in het gaatje, zodat ik die kan aansluiten bij mijn andere patroondeel. Ik naai dan ook tot dat kleine gaatje. Ook bij een figuurnaad kun je zo'n gaatje maken, je naait dan een paar steekjes verder, nadat je de stof hebt gestreken, is het gaatje verdwenen.
De zoom van het rokdeel strijk ik er ook al in. (mijn zomen zijn meestal rond de 5cm)

Ik strijk meestal een strook vlieseline op de hoogte waar ik de zoom wil blindzomen, ik kan dan met de hand zomen, ik steek dan in de vlieseline, zodat er aan de buitenkant van de rok geen steekjes te zien zijn.
 Dat ziet er dan zo uit:
Ook langs de hele middenachternaad waar de blinde rits komt strijk ik zo'n strook vlieseline, dat geeft een mooie stabiel geheel voor je rits.

Mijn volgende jurkje is al klaar, daar zal ik volgende keer een stukje over schrijven.


4 opmerkingen:

Sigrid zei

Mooi resultaat 😃 Ik heb zoals je misschien weet Suzy Furrer’s methode ook gebruikt en werk er graag mee.
Nooit gedacht aan stucloper, dank voor de tip.

Gondalien zei

Een erg leuk jurkje en een perfecte pasvorm. En nu hopen dat de zomer nog lang aanhoud.

Alice zei

Wat leuk dat je ook weer aan het bloggen bent! Prachtig jurkje geworden, zo zomers en vrolijk. De tips die je in je berichtje zet zijn handig en sla ik zeker op. Het instrijkbandje dat ik pas bij je kocht in de winkel was een supertip, heel erg handig!

poetsie zei

@Sigrid, ik wist het niet zeker of jij ook volgens 'Suzy' tekende, werkt prima he. (ik ben ook nog een opleiding via HCH aan het volgen, daar heb ik al een mooie rok mee getekend, maar dan ook weer bij de workshops van Suzy gespiekt, hoe een verhoogde taille werkt...
@Gondelien, ik hoop het ook, voorlopig hebben we nog veel mazzel met het weer.
@Alice, dank je wel, werkt goed he zo'n strook vlieseline, maakt de naad net ff wat sterker en vooral ook veel makkelijker om te verwerken.

Zijden jurkje deel 2

De satijnzijde die ik gebruik is best dun, om de stof wat meer body te geven, heb ik de stof tegengevoerd met een zwarte katoenen/zijde ...