zondag 28 april 2019

Jurk Vogue V8873, prachtige Italiaanse viscose

Deze keer wil ik jullie meenemen in het proces van mn Voguejurkje V8873...Toen ik het patroon onder de loep nam, maakte ik eerst een toile, ik had het patroondeel van de 'watervalhals' eraf gelaten en wat ik zag beviel me eigenlijk wel....

Toen ik de toile maakte, kwam ik erachter, dat het patroon nog wat aangepast mocht worden. Bij de hals gaapte het een klein beetje, bij de etalagefiguur is het nog erger, die heeft natuurlijk helemaal een andere maat...
Dus dat heb ik op het patroon weggevouwen, mv een klein beetje, want daar gaapte het bij mij.... Vervolgens mocht het rokdeel wel iets ruimer, ik moet voor mn bovenwijdte een maat kleiner nemen, anders zit de schouderpartij en buste nooit goed bij mij, dus dat is voor mij mijn uitgangspositie. Omstreeks de taille en heupen mocht er wat extra stof komen...in totaal heb ik daar 1" oftewel 2,5cm extra toegevoegd, elk patroondeel 1/4" oftewel ongeveer 6mm







 Om de viscose iets meer stevigheid te geven, heb ik deze keer zijdeorganza gebruikt ipv vlieseline.






Ik heb de organza vastgestikt met de naaimachine, de organza heeft als voordeel, dat deze de stof versterkt, maar niet de structuur van de stof veranderd, dat kan met vlieseline wel gebeuren, maar soms kan dat nu juist de bedoeling zijn.
Ik heb een beleg gemaakt voor de halslijn, schouders en oksels, zodat het niet gaat lubberen, dit zit niet in het originele patroon. Ook hier heb ik weer zijdeorganza gebruikt, ik stik de buitenste randen met de naaimachine vast.














 Voor het mooie handwerk maak ik gebruik van heel mooi dun gemerciceerd katoenen garen van mn lieve schoonmoeder, de klosjes zijn al minimaal 80 jaar oud, maar nog in perfecte staat...zulk mooi garen heb ik tot nu toe niet kunnen vinden, wellicht dat ik eens bij quiltshops moet gaan zoeken...
Tijdens dat mooie handwerk zet ik vaak een YouTube filmpje op over het betreffende onderwerp...vooral de Bespoke colberts hebben dan mn aandacht. Dat vakwerk van de kleermakers is super om te zien...mocht het je interesseren...kijk eens bij: Maurice Sedwell of bij RUDOLF Popradi, er zijn er natuurlijk nog veeeeel meer.
De organza heb ik aan de binnenkant vast gezet met de 'catchstitch', deze beweegt mee, maar zorgt er wel voor, dat de organza op zn plaatst blijft...als je op de bovenstof met de draad komt, dan steek je de naald door een draadje van de bovenstof, je ziet aan de buitenkan geen steekjes zitten...














 De zakingangen zijn ook verstevigt met zijdeorganza, ik heb de voering etra tegengestikt op de naad, zodat deze niet meer omklapt.
 Tijdens het persen gebruik ik een doorzichtige katoen/zijde doek, zodat de stof niet gaat glimmen of beschadigd wordt.

Ook een 'clapper' is heel fijn om te gebruiken, je krijgt dan heel platte naden.















Ik heb de zakken met de hand doorgestikt, dit met het mooie 'oude' garen.
















 De binnenzijde van de zakken heb ik afgewerkt met een satijnen biasbandje

Ik knip de naad zo kort mogelijk af.








Ik pers het biasband rondom de zakken, de bovenstof ligt dan er niet onder, dan kun je een afdruk aan de buitenzijde van de stof krijgen...dat wil je niet...






WORDT VERVOLGD....

Geen opmerkingen:

Zijden jurkje deel 2

De satijnzijde die ik gebruik is best dun, om de stof wat meer body te geven, heb ik de stof tegengevoerd met een zwarte katoenen/zijde ...