zondag 12 augustus 2018

Mouwen maken met een splitje

Ik ben bezig met een jurk met een driekwart mouwtje, ik heb het patroon zelf getekend, ik heb meerdere workshops via Blueprint gevolgd van Suzy Furrer, via 'haar tekenmethode' heb ik deze jurk getekend. Ook de workshops (via blueprint) van Alison Smith met de Couture technieken, daarin leer je o.a., hoe je strijkt, hoe je naden vaststikt, knoopjes legt ivp afhechten, enz....heeeel veel van geleerd. Vond het leuk om eens met deze groep te delen. Ik heb geprobeerd om vast te leggen, hoe je een driekwart mouw met een klein splitje in de mouw kunt maken.
 Ik zal proberen per foto een beetje uit te leggen wat en hoe ik iets doe.
Hier zie je de mouw, die later in mn jurk zal komen.
 Ik stik het beleg aan de onderkant van de mouw, in het beleg heb ik een splitje gestikt, ik heb ervoor gekozen om het splitje iets ronder te stikken, dat geeft een mooi effect als je de mouw op de huid ziet... Aan 'de punt' van het splitje heb ik 1 steek dwars gestikt, het splitje stik ik door met steeklengte 1.8 tot 2. Nadat het gestikt is, knip je de split voorzichtig door tot net iets boven het puntje van de split. Ook de hoeken mogen wat afgeknipt worden.
Ik stoom het garen in de stof, aan beide zijden, zodat het garen goed opgenomen wordt door de stof.....klinkt misschien overdreven, maar alles voor een perfect resultaat, toch.


Voor het strijken maak ik gebruik van meerdere strijkhulpen, o.a. dit Tailorboard van Dritz. Er zitten mooie scherpe puntjes aan, om bv kragen heel mooi te kunnen strijken, maar ook zo'n beleg met een splitje...













Je schuift de onderkant van mouw en beleg over het bord en je kunt dan de naad
openstomen (ik strijk alleen met de punt van mn strijkijzer) Dit doe je bij elk naadje van het beleg, je kunt met dit bord overal goed bij, resultaat is dan super. Oja, na het strijken gebruik ik ook mijn hand om de stoom goed in de stof te houden, zodat de naad heel mooi open komt te liggen.....mocht je dit te warm vinden, dan kun je een 'clapper' gebruiken, dat is een houten plankje, om de stof goed open te krijgen en de stoom in de stof te drukken.


Dit is dan het resultaat...Ik stoom op de buitenkant ook nog even de stof....maar druk het strijkijzer niet op de stof, ik stoom net iets boven de stof en druk dan met de 'clapper' of met mn handen op de stof, zodat alles mooi plat wordt, zonder dat de afdrukken van de naden in de bovenstof komen te staan, of dat de stof gaat glimmen...je kunt eventueel een zijde orgaza doek gebruiken om te strijken (die is doorzichtig en kan hoge temperaturen verdragen) Zelf gebruik ik een katoen\zijde batist, die is ook doorzichtig en een stuk goedkoper p/m






De mouw dichtstikken....ook dat doe ik anders....Ik stik eerst het beleg tot aan de naad vast, ik hecht niet af, maar leg een knoopje, ook weer om dikke naden te voorkomen.





 Hierna leg ik de naden van de mouw en beleg naar boven en zet de naald op de stiklijn van het beleg en stik zo de mouw dicht...ook hier niet afhechten, maar knopen...














Ik stik totdat de naden elkaar 'raken' je hebt dan nog een kleine opening, maar dat geeft een heel mooi resultaat als je de mouwen later in de jurk zet, ook de zijnaden stik je dan tot aan dat kruispunt...(ik gebruik een kleine stofpriem om kleine gaatjes te prikken, zodat ik weet tot waar ik kan stikken, je kunt dan heel precies de naden op elkaar aan laten sluiten...

 Voordat de mouwnaad opengestreken wordt, knip ik het overtollige stof in een punt weg, de grootste bulk is dan weg en je voorkomt lelijke plooien in de stof. De naad leg ik weer op het tailorboard, zodat ik de naad kan openleggen, strijken met de punt en veel stoom gebruiken...stoom in de stof houden met je hand of met het houten plankje (clapper). Door de vorm van het houtenbord, zullen de naden niet in de bovenstof te zien zijn.









De bovenstof valt namelijk langs het bord naar beneden...weet niet of het goed zichtbaar is....


 Nadat de naad opengestreken is, gebruik ik een rijgsteek om langs de kop van de mouw te stikken, ik doe dat 3 keer....waarom....ook weer voor een mooier resultaat bij het inwerken van de mouw. Ik stik net iets boven de markering van mijn voorkant en achterkant van e mouwen (ik kan 3 keer doorstikken, omdat ik een naad van 1,5cm gebruik....










Hier zie je de rijgstiksels...

 Ik heb hier de draden aangtrokken...het is een beetje teveel, maar zo blijft de kop van de mouw mooi op de ronding van het houten bord hangen en kan ik met heel veel stoom....strijkijzer boven de stof houden, dus niet op de mouw strijken!!
Je hoeft dan alleen maar een klein beetje met je handen de mouw wat te vormen....Later met het inzetten van de mouw hoef je bijna niet meer te strijken, omdat je mouw al heel mooi gevormd is.
Hier de 2e mouw ook klaar...op de achtergrond zie je nog meer hulpmiddelen voor het strijken, zoals een mouwplankje, een nadenrol, een strijkkussen...


2 opmerkingen:

Jannie zei

Leuk om te zien. Wat houdt de Blueprint methode in? Ik heb wel classes van Craftsy maar nog nooit gehoord van de Blueprintmethode.

Groeten Jannie

poetsie zei

Hoi Jannie,
Bluprint is hetzelfde als Craftsy, alleen dat is via een abonnement, je kunt dan alle workshops bekijken voor 15,- p/m

Zijden jurkje deel 2

De satijnzijde die ik gebruik is best dun, om de stof wat meer body te geven, heb ik de stof tegengevoerd met een zwarte katoenen/zijde ...