zondag 30 april 2017

Saskia's lingerie huiswerkgroep thema BADKLEDING (FACEBOOK)

Elke maand proberen op de FB groep Saskia's lingerie huiswerkgroep een thema te bedenken om uit te werken samen met een aantal leden. Erg leuk om mee te helpen met het bedenken van de thema's. Belangrijkste is, dat we de leden uitdagen om out of the box te denken, of uit hun comfortzone te halen.

De maand april stond in het tekenen van badkleding

Zelf had ik bedacht om een 'smoking' bikini te maken. Dat betekent, patronen tekenen. Het stofje had ik al, een zwarte lycra met een zilveren krijtstreepje.
De slip heb ik weer opnieuw getekend, mijn oude bikinipatroon was niet meer zo naar mijn zin. De zijkantjes mochten weer wat breder worden...
Voor de top heb ik mijn nieuwe pushup patroon weer gebruikt, deze heb ik nu in meerdere maten uitgewerkt. Er moet nog een werkbeschrijving voor gemaakt worden en verder gedigitaliseerd worden. Terug naar de bikini, want ik dwaal af....gebeurd me anders nooit... In deze cups heb ik weer de badpakfoam (padding) gebruikt, deze neemt geen vocht op, ideaal als je graag een zwemt en niet met van die water lekkende cups blijft zitten...
De slip is volledig gevoerd met de badpakvoering uit mijn webshop. Deze is lekker zacht en krult niet op tijdens het verwerken. Het kruisje stik ik met een festonsteek vast en lock het ook nog een keer.

Hier kun je zien dat het kruisje 'blind' verwerkt is.
Ik zet op het hele pand spelden, zodat de stof niet wegglijd tijdens het naaien. 

De stof stik ik vast met de rechte stiksteek op lengte 5, ik stik het zo, dat ik nergens overheen kan stikken, het dient als een rijgdraad, de stof kan nu niet meer verschuiven, dit maakt het een stuk makkelijker om later het elastiek te verwerken.














Deze stiksteek is later gemakkelijk te verwijderen.








 Ik gebruik bij deze bikini framilon als elastiek in badkleding, het dun en sterk. Ik gebruik hier elastiek van 1 cm breed, dat is te breed...ik snijd het simpelweg met het mes van de lockmachine in de juiste breedte. Ik heb nergens rek uitgehaald, het elastiek stroopt ietsje op tijdens het verwerken, dat is genoeg voor de slip, anders wordt het allemaal veel te strak, dat gaat irriteren. Nadat ik 1 pijpje voorzien heb van elastiek, stik ik die zijnaad vast met een festonsteek en lock dit ook nog een keer. 






De zijnaden moeten precies aansluiten, zodat je later de naad om kunt slaan en kunt vast stikken met een zigzaggen of een andere mooie elastische steek. 







Nadat ik hier het elastiek in de bovenrand en bij het andere pijpje heb gelockt, kan de andere zijnaad gestikt worden, ook hier de naden precies aan laten sluiten.











Uiteindelijk heb ik het losse kraagje laten vervallen en heb ik mijn bikini 'puur'gehouden. De enige opsmuk die ik gebruikt heb zijn de schuifjes met de glimmende steentje, het ornamentje middenvoor en niet te vergeten de mooie bredere schouderbanden met een krokoprint.





Patronen getekend door Poetsie Materialen: 
Badpakvoering Poetsie
Bikinistof KantjeBoord
Badpadfoam (padding) Poetsie
Framilon Poetsie
Schuifjes Poetsie
Bikinisluiting Poetsie











Foto's mogen gebruikt worden voor eigen gebruik, wel graag even een berichtje sturen.


3 opmerkingen:

Neeltje zei

Wauw, mooie sjieke bikini is dit geworden!

Marian zei

Mooi door zijn eenvoud en het sjieke stofje... wel heel anders dan we van je gewend zijn;)
Goede uitleg er bij...

Corina zei

het is een hele mooie sjieke bikini geworden.
Mooi zo met de uitleg en de foto's erbij.

Zijden jurkje deel 2

De satijnzijde die ik gebruik is best dun, om de stof wat meer body te geven, heb ik de stof tegengevoerd met een zwarte katoenen/zijde ...